6 rzeczy, na których nie warto oszczędzać przy prowadzeniu firmy.

Mądre zarządzanie pieniędzmi przy prowadzeniu biznesu polega nie tylko na redukcji kosztów, ale także wydawaniu pieniędzy tak, by przyniosło to korzyść. Niech nie kojarzy ci się to tylko z inwestycjami o wysokiej stopie zwrotu- diabeł tkwi w szczegółach.

 

  1. Marketing

Wierzę w stwierdzenie „reklama dźwignią handlu”. W zależności od profilu wykonywanych usług, powinieneś wybrać najlepszą strategię, która przyniesie twojej firmie rozgłos i nowych klientów. Szczerze polecam ci obszerną serię wpisów na blogu „Liczy się wynik”, którą znajdziesz tutaj

Koszt reklamy i działań marketingowych to pierwszy kranik, który zakręca się w czasach kryzysu. Jest to poważny błąd, ponieważ reklama pozwoli ci się utrzymać na powierzchni, gdy konkurencja będzie tonąć. Żaden biznes nie ma prawa bytu bez klienta, a oszczędzając na marketingu, zmniejszasz prawdopodobieństwo, że potencjalni klienci dowiedzą się o twojej firmie.

 

  1. Księgowość.

Dobry księgowy, który zna przepisy i w małym palcu ma optymalizację podatkową to prawdziwy skarb. Nie warto oszczędzać na czymś, co musi być wypełnione zgodnie z przepisami. Jeśli nie orientujesz się w zawiłym prawie podatkowym, nie oszczędzaj na usługach księgowych. Jasne, że wszystkiego możesz się nauczyć. Odpowiedz sobie tylko na pytania- ile czasu zajmie ci nauka, ile stresu będzie cię kosztować rozliczenie podatku i czy poradzisz sobie z zawiłościami, które mogą się pojawić?

Zanim wybierzesz księgowego, porozmawiaj, opowiedz o profilu wykonywanych usług. Niektórzy księgowi niezbyt dobrze radzą sobie z rozliczaniem działalności np. prowadzonej w Internecie, która nie jest sprzedażą fizycznego produktu.

Jeśli twoja sytuacja podatkowa jest skomplikowana, nie oszczędzaj pieniędzy i wybierz kogoś sprawdzonego. Kary z Urzędu Skarbowego będą boleć bardziej, niż comiesięczny przelew za prowadzenie księgowości. Zawsze możesz zaoszczędzić na samodzielnym prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów i rozliczać się u kogoś, kto nie prowadzi pełnej księgowości- planuję na ten temat osobny wpis. Sama, jako studentka, robiłam darmowe praktyki w biurze rachunkowym i moim obowiązkiem było m.in. prowadzenie księgi dla różnych firm. Księgowi najczęściej nie mają na to czasu, dlatego policzą cię „ekstra” za tę usługę.

 

  1. Oprogramowanie i sprzęt niezbędny do rozwoju firmy.

Jeśli profil wykonywanych przez twoją firmę usług polega na korzystaniu z dobrej jakości sprzętu i dostępu do oprogramowania, błędem jest cięcie kosztów i naiwna wiara w to, że dobry informatyk będzie pracować na laptopie ze średniej półki cenowej, a grafikowi komputerowemu wystarczy jeden przeciętny monitor. Być może już przemyślałeś i przekalkulowałeś wszystkie „za” i „przeciw” i wiesz, że lepszy sprzęt czy drogie oprogramowanie przyniesie ci większe dochody, pozwoli rozszerzyć zakres świadczonych usług, nie oszczędzaj na tym. Oczywiście to wszystko przy założeniu, że ty lub twoi pracownicy będziecie z tego korzystać. Wykwalifikowana kadra mająca stały dostęp do szkoleń będzie wiedziała jak zrobić użytek z drogiego oprogramowania, które wykupiłeś. No właśnie…

 

  1. Szkolenia dla pracowników, subskrypcje.

Wykwalifikowana, zmotywowana kadra, która ma możliwość stale aktualizować swoją wiedzę to wartościowe aktywa dla firmy. Tacy pracownicy przyniosą ci zysk, szybko przystosują się do wprowadzanych zmian i będą aktywnie brać udział w procesach naprawczych i ulepszających biznes. Nie dopuść do tego, by w firmie spadły morale- inwestuj w pracowników, pokaż im że ich obecność i praca są ważne i doceniane, daj dostęp do kursów, sfinansuj dodatkowe szkolenia, studia podyplomowe i wprowadzaj zmiany, które pchną twój biznes na lepszy tor.

 

  1. Dobry i stabilny dostęp do Internetu.

Niby banał, a zrozumie to każdy, kto zajmuje się np. sprzedażą w Internecie i akurat, gdy „wykrzaczyła się” strona twojego sklepu, stałe łącze w domu zwalnia (albo całkiem tracisz połączenie), a Wi-Fi w kawiarni pod domem nadaje się jedynie do lajkowania zdjęć na facebooku.

Jeśli twoja praca nie opiera się np. na pisaniu tekstów na bloga, robieniu zdjęć itp., co możesz robić bez dostępu do stałego łącza, a np. aktywnej sprzedaży, telekonferencjach z klientem, najlepiej rozważ dobrą ofertę firmową i zakup porządnego routera, a także (jeśli uważasz, że zachodzi taka potrzeba) mobilny Internet. Czas to pieniądz, szczególnie gdy chodzi o efektywną pracę. Przestoje z powodu niestabilnego dostępu do Internetu są frustrujące i narażają twój biznes na straty.

 

6.  Ubezpieczenie

Optymistyczne myślenie to często podstawa sukcesu, ale nie w przypadku zabezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków. Przy handlu sprzętem o dużej wartości lub wykonywaniu usług, które niosą za sobą odpowiedzialność za cudze pieniądze lub zdrowie, dobre ubezpieczenie to podstawa.

Nie namawiam cię do ubezpieczania przesyłki o wartości 20zł- więcej na tym stracisz, niż zyskasz, ale ubezpieczenie wysyłki np. o wartości 2 tysięcy złotych czy towaru przechowywanego np. w magazynie, to konieczność. Nie oszczędzaj także na wyborze dobrego i wiarygodnego ubezpieczyciela, gdy świadczysz usługi prawne, księgowe czy zdrowotne. Warto skorzystać z usług doradcy ubezpieczeniowego i poszukać opinii w sieci, skorzystać z porównywarki cen i zakresu jaki obejmuje ubezpieczenie w danej cenie.

 

To tyle, co chciałam ci przekazać w dzisiejszym wpisie. Mam nadzieję, że informacje w nim zawarte okażą się dla ciebie przydatne. Czy dodałbyś do tego jeszcze jakiś punkt, który warto wziąć pod uwagę? Będzie mi bardzo miło, jeśli podzielisz się swoimi cennymi doświadczeniami. Pozdrawiam!

O oszczedzaniewbiznesie.pl

Mam na imię Agnieszka i pracuję dla firmy, która pomaga korporacjom osiągać wyznaczone cele w oparciu o zrównoważony rozwój. Mądre zarządzanie finansami to znaczna część mojej pracy, a także hobby.
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *